Regulamin GZM

REGULAMIN

zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi

oraz zasad ustalania wysokości opłat za używanie lokali

w Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn” w Gdańsku

Rozdział I podstawy prawne

  1. Ustawa z dnia 15.12.2000 o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz.U. z 2013r., poz. 1222 z późn.zm.),
  2. Ustawa z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (tekst jednolity Dz.U. z 2013r., poz. 1443 z późn.zm.),
  3. Kodeks cywilny,
  4. Statut Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn”.

 

Rozdział II zasady ogólne

  1. Regulamin określa zasady rozliczania kosztów i ustalania opłat na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania lokali w nieruchomości, kosztów utrzymania nieruchomości wspólnej oraz kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni.

2.Postanowienia niniejszego regulaminu stosuje się do:

  1. a) członków Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali (własnościowe lub lokatorskie),
  2. b) osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali,
  3. c) członków spółdzielni będących właścicielami lokali,
  4. d) właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni,
  5. e) najemców lokali,
  6. f) osób zajmujących lokale bez tytułu prawnego.
  7. Podstawą ustalenia wysokości opłat za użytkowanie lokali jest roczny plan finansowy uchwalony przez Radę Nadzorczą oraz postanowienia niniejszego Regulaminu. Jeżeli po uchwaleniu rocznego planu zachodzą zmiany w uwarunkowaniach dotyczących kosztów eksploatacji, Rada Nadzorcza podejmuje uchwałę o korekcie planów.
  8. Koszty i przychody  związane z utrzymaniem lokali, o których mowa w art.4 ust.1-5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych ewidencjonowane są i rozliczane odrębnie dla każdej nieruchomości. Podstawowym okresem rozliczeniowym jest rok bilansowy (kalendarzowy) z zastrzeżeniem terminów przewidzianych w innych regulaminach.
  9. Jednostką rozliczeniową dla poszczególnych pozycji opłat eksploatacyjnych jest:
  10. a) powierzchnia użytkowa lokali wyrażona w m2,  uwidoczniona na dokumencie stanowiącym podstawę władania lokalem,
  11. b) jednostka wynikająca ze wskazania urządzeń pomiarowych w lokalu,
  12. c) osoba zamieszkała w lokalu.
  13. d) lokal.

 

Rozdział III zasada kwalifikowania i rozliczania kosztów

  1. Zasady kwalifikowania kosztów

1.1 Koszty eksploatacji i utrzymania lokali w danej nieruchomości stanowią:

  1. a) koszty dostawy energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania i podgrzania wody,
    b) koszty usług rozliczenia centralnego ogrzewania i ciepłej wody w lokalu,
    c) koszty dostawy zimnej wody i odprowadzenia ścieków z lokalu,
    d) koszty odczytów wodomierzy w lokalu,
    e) koszty dostawy gazu do lokalu w przypadku nieruchomości, w których występują zbiorcze gazomierze,
    f) koszty wywozu nieczystości stałych,
    g) koszty podatku od nieruchomości za lokal,
  2. h) koszty legalizacji i wymiany urządzeń pomiarowych.

1.2. Koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej stanowią:
a) koszty zarządzania ,

  1. b) koszty administrowania i obsługi technicznej,
  2. c) koszty ubezpieczenia majątkowego,
  3. d) koszty utrzymania zieleni,
  4. e) koszty utrzymania czystości nieruchomości wspólnej,
  5. f) koszty zimowego utrzymania ulic, chodników i parkingów,
  6. g) koszty energii elektrycznej wspólnej,
  7. h) koszty obowiązujących przeglądów i badań,
    i) koszty konserwacji instalacji domofonowej i anten zbiorczych,
  8. j) koszty podatku od nieruchomości wspólnej oraz opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów,
    k) koszty wywozu nieczystości,
    l) koszty dostawy zimnej wody i odprowadzenia ścieków do budynku mieszkalnego wynikające z różnicy między fakturą dostawcy a kosztami rozliczonymi na poszczególne lokale,
    ł) koszty odpisu na remonty zasobów mieszkaniowych,
  9. m) koszty innych usług nie wymienionych powyżej, a stanowiących koszty eksploatacji nieruchomości wspólnych.

1.3 Koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni stanowią:

1.3.1. koszty lokali wykorzystywanych bezpośrednio do działalności podstawowej Spółdzielni (pomieszczenia biurowe i gospodarcze),
1.3.2. koszty lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży oraz gruntów wynajmowanych lub dzierżawionych zgodnie z zawartymi umowami,

1.3.3. rzeczywiste koszty lokali mieszkalnych, użytkowych, garaży oraz gruntów niewynajmowanych.
1.3.4. koszty nieruchomości gruntowych przeznaczonych do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu . Koszty te stanowią:
a) koszty podatku od nieruchomości gruntowej i opłata za wieczyste użytkowanie gruntów,
b) koszty oświetlenia terenu,
c) koszty utrzymania czystości,

  1. d) koszty utrzymania zieleni,
  2. e) koszty zimowego utrzymania,
    f) koszty remontów i konserwacji nawierzchni dróg, chodników, parkingów i placów zabaw,
    g) pozostałe koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości Spółdzielni.
  3. Zasady rozliczania kosztów

2.1. Zasady rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania lokali w nieruchomości:
2.1.1. rozliczanie kosztów dostawy energii cieplnej na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody na poszczególne lokale oraz kosztów usługi rozliczenia dostawy ciepła określa Regulamin rozliczania kosztów energii cieplnej w SM „Zakoniczyn”,
2.1.2. rozliczanie kosztów dostawy zimnej wody i odprowadzenia ścieków do lokalu określa Regulamin rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w SM „Zakoniczyn”,
2.1.3. koszty wymiany lub legalizacji urządzeń pomiarowych ewidencjonowane i rozliczane są odrębnie dla każdej nieruchomości,
2.1.4. koszty wywozu nieczystości stałych ewidencjonuje się i rozlicza się odrębnie dla każdej nieruchomości zgodnie z deklaracjami i w oparciu o obowiązujące obciążenia wynikające z uchwały Rady Miasta Gdańska dla poszczególnych rodzajów lokali,

2.1.5. koszty dostawy gazu do poszczególnych lokali w nieruchomościach, w których występują zbiorcze gazomierze ewidencjonowane i rozliczane są odrębnie dla każdej nieruchomości. Koszty te rozliczne są na poszczególne lokale w nieruchomości wg liczby osób zgłoszonych jako zamieszkałe w lokalach,
2.1.6. koszty podatku od nieruchomości przypadające na poszczególne lokale w nieruchomości z wyłączeniem lokali o statusie odrębnej własności ewidencjonowane i rozliczane są odrębnie dla każdej nieruchomości. Opłaty dotyczące lokali o statusie odrębnej własności rozliczane są bezpośrednio przez właścicieli lokali w Urzędzie Miasta Gdańska,
2.2. Zasady rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych:
2.2.1. nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku poszczególnych właścicieli, lecz stanowią współwłasność wszystkich właścicieli,
W skład nieruchomości wspólnej wchodzą elementy o zróżnicowanym stopniu związania z lokalami jak: klatki schodowe, korytarze, suszarnie, wózkownie, strychy, pomieszczenia techniczne i administracyjne. W skład części wspólnej nieruchomości wchodzą również elementy konstrukcyjne budynków, w tym: fundamenty, mury, balkony, elewacje, stropy, stropodachy, dachy oraz wszelkie instalacje i urządzenia (lub ich części) nie służące do wyłącznego użytku właścicieli lokali,  jak: instalacje centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjne, elektryczne, gazowe, domofonowe, przewody wentylacyjne, spalinowe, rynny i rury spustowe jak również: okna w pomieszczeniach wspólnych, drzwi wejściowe do budynku, piwnic i pomieszczeń technicznych,
2.2.2. koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej ewidencjonuje i rozlicza się odrębnie dla każdej nieruchomości w oparciu o faktycznie poniesione koszty. Podstawę obciążenia poszczególnych nieruchomości kosztami stanowią faktury lub inne dokumenty księgowe potwierdzające fakt ich poniesienia. W przypadku braku możliwości określenia kosztów przypadających na daną nieruchomość, a dotyczących kilku nieruchomości, koszty te rozlicza się proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej lokali w tych nieruchomościach.
2.2.3. koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej rozlicza się proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej lokali w nieruchomościach, którą stanowi powierzchnia uwidocznioną na dokumencie stanowiącym podstawę władania lokalem z wyjątkiem:
-kosztów konserwacji domofonów –  rozlicza się na poszczególne lokale wyposażone w instalację domofonową;
-kosztów dostawy zimnej wody i odprowadzenia ścieków wynikające z różnicy między fakturą dostawcy a kosztami rozliczonymi na poszczególne lokale w nieruchomości  – rozlicza się zgodnie z  Regulaminem rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w SM „Zakoniczyn”:
-kosztów eksploatacji terenów zewnętrznych, a w szczególności dotyczących: terenów zielonych, chodników i parkingów, ciągów pieszo-jezdnych, placów zabaw i boisk, oświetlenia zewnętrznego ulicznego  – rozlicza się obciążając wszystkie nieruchomości w skali osiedla proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej lokali w nieruchomościach.
2.3. Zasady rozliczania kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni:
2.3.1. koszty eksploatacji i utrzymania mienia wykorzystywanego bezpośrednio do działalności podstawowej, o których mowa w Rozdziale III ust.1.3.1. regulaminu ewidencjonowane są wg miejsc ich powstawania.
Koszty te na koniec każdego miesiąca są rozliczane na poszczególne nieruchomości i obciążają koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnych. Koszty eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni wykorzystywanego do działalności podstawowej są rozliczane proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej lokali w nieruchomościach. Nie obciąża się tymi kosztami eksploatacji i utrzymania lokali użytkowych wykorzystywanych na potrzeby własne.
2.3.2. koszty eksploatacji i utrzymania mienia Spółdzielni przeznaczonego do wynajmu lub dzierżawy, o których mowa w Rozdziale III ust. 1.3.2. rozliczane są wg zasad określonych w Rozdziale III ust. 2.1. i 2.2. niniejszego regulaminu i obciążają koszty tych lokali. Koszty te ewidencjonowane i rozliczane są odrębnie dla każdej nieruchomości.
Jeżeli przychody z wynajmu lub dzierżawy nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni przewyższają koszty ich eksploatacji i utrzymania, uzyskana kwota nadwyżki podlega podziałowi po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego zgodnie z podjętą uchwałą przez Walne Zgromadzenie stosownie do zapisów art. 38 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze i § 28 pkt 4 Statutu Spółdzielni.

2.3.3. koszty nieruchomości gruntowych przeznaczonych do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu, o których mowa w Rozdziale III ust. 1.3.3. regulaminu ewidencjonuje się odrębnie dla każdej wydzielonej nieruchomości. Koszty te są rozliczane w skali osiedla proporcjonalnie do m2 powierzchni użytkowej lokali w nieruchomościach, którą stanowi powierzchnia przyjęta uwidoczniona w dokumencie stanowiącym podstawę władania lokalem.

2.4 Zasady tworzenia funduszu remontowego.

2.4.1 zasady tworzenia i wydatkowania funduszu remontowego określa Regulamin funduszu remontowego w zasobach SM „Zakoniczyn”.

 

Rozdział IV. Zasady ustalania opłat za używanie lokali
1. Zasady podstawowe
1.1. Członkowie Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze prawo do lokali (własnościowe lub lokatorskie), osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali, właściciele i najemcy lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z:
– eksploatacją i utrzymaniem ich lokali,
– eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych,
– eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni  przez uiszczenie opłat zgodnie z postanowieniami §85 Statutu Spółdzielni oraz niniejszego regulaminu.

1.2. Osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali oraz właściciele lokali niebędący członkami Spółdzielni wypełniają obowiązki w zakresie regulowania opłat na takich samych zasadach jak członkowie Spółdzielni.
1.3. Najemcy lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu są zobowiązani do pokrycia kosztów o których mowa w Rozdziale III ust. 1.1., 1.2., 1.3. niniejszego regulaminu oraz obowiązani są wnosić opłaty wynikające z zawartych umów najmu.
1.4. Wysokość opłat pobieranych przez Spółdzielnię uchwala Rada Nadzorcza, zgodnie z kompetencjami wynikającymi z § 40 ust. 1 pkt 23 Statutu Spółdzielni. Opłaty ustalane są w oparciu o zatwierdzony uchwałą Rady Nadzorczej plan gospodarczo-finansowy, w którym uwzględniona jest wysokość planowanych do poniesienia kosztów eksploatacji i utrzymania lokali, nieruchomości wspólnych i stanowiących mienie Spółdzielni, określonych w Rozdziale III ust. 1.1., 1.2., 1.3. regulaminu.
1.5. O zmianie wysokości opłat Spółdzielnia jest zobowiązana powiadomić członków co najmniej 3 miesiące przed upływem terminu wnoszenia opłat a odnośnie opłat niezależnych od Spółdzielni co najmniej 14 dnia przed upływem terminu wnoszenia opłat, ale nie później niż ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego ten termin.

1.6. Członkowie Spółdzielni mogą kwestionować zasadność zmiany wysokości opłat w postępowaniu wewnątrzspółdzielczym. Członkowie Spółdzielni, osoby niebędące członkami Spółdzielni oraz właściciele lokali niebędący członkami mogą kwestionować zasadność wysokości opłat bezpośrednio na drodze sądowej. W przypadku wystąpienia na drogę wewnątrzspółdzielczą lub sądową zobowiązani są wnosić opłaty w dotychczasowej wysokości. Ciężar udowodnienia zasadności zmiany opłat spoczywa na Spółdzielni.

  1. Zasady ustalenia opłat związanych z lokalami i nieruchomością wspólną

2.1 wszyscy użytkownicy lokali zobowiązani są do wnoszenia opłatna na pokrycie kosztów określonych w Rozdziale III ust. 1.1, 1.2, 1.3 niniejszego regulaminu,

2.2. opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania lokali określonych w Rozdziale III ust. 1.1. regulaminu ustalane są wg następujących zasad:
2.2.1. opłaty na pokrycie kosztów dostawy energii cieplnej zużytej na potrzeby centralnego ogrzewania i podgrzania wody oraz na pokrycie kosztów usługi rozliczenia dostawy ciepła ustala się i rozlicza zgodnie z Regulaminem rozliczania kosztów energii cieplnej w SM „Zakoniczyn”,
2.2.2. opłaty na pokrycie kosztów dostawy zimnej wody i odprowadzenia ścieków ustala się i rozlicza zgodnie z Regulaminem rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków wody w SM „Zakoniczyn”,
2.2.3. opłaty na pokrycie kosztów legalizacji urządzeń zatwierdza Rada Nadzorcza na podstawie planowanych kosztów legalizacji i wymiany urządzeń,
2.2.4. opłaty na pokrycie kosztów dostawy gazu do lokalu w przypadku nieruchomości, w których występują zbiorcze gazomierze ustala się na podstawie planowanych kosztów dostawy gazu do nieruchomości przypadających na osoby zamieszkałe w lokalu w nieruchomości,
2.2.5. opłaty na pokrycie kosztów wywozu nieczystości stałych ustala się na podstawie uchwały Rady Miasta Gdańska dla poszczególnych lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu  w oparciu o deklarację złożoną  do Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku,
2.2.6. opłaty na pokrycie podatku od nieruchomości oraz opłaty za wieczyste użytkowanie przypadających na dany lokal wyznacza się na podstawie wysokości stawki podatku od nieruchomości zatwierdzonej przez Radę Miasta Gdańska oraz decyzji o wysokości opłat za wieczyste użytkowanie zatwierdzonej przez Prezydenta Miasta Gdańska,
2.3. Opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej i nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni określonych w Rozdziale III ust 1.2. i 1.3. regulaminu ustalane są wg następujących zasad:
2.3.1. opłaty na pokrycie kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej i nieruchomości stanowiących mienie Spółdzielni odpowiadają wysokości planowanych do poniesienia w danym roku kosztów. Opłaty ustalone są do m2 powierzchni użytkowej lokali w nieruchomościach, z wyjątkiem opłat na:
– konserwację domofonów – opłata ustalona w przeliczeniu na lokal,

– różnicę między fakturą dostawcy za zimną wodę i odprowadzenie ścieków a kosztami rozliczonymi na poszczególne lokale w nieruchomości rozlicza się zgodnie z Regulaminem rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków w SM Zakoniczyn”.

2.4. Opłaty dla najemców lokali mieszkalnych i lokali o innym przeznaczeniu stanowiących własność Spółdzielni wynikają z indywidualnych stawek najmu określonych w umowach najmu. Wysokość opłat za wynajem lub dzierżawę ustala Zarząd Spółdzielni.

  1. Zasady ustalania pozostałych opłat
    3.1. członkowie Spółdzielni wnioskujący o sporządzenie odpisów lub kopii dokumentów zgodnie z art. 81ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych ponoszą koszty ich przygotowania.Statut i regulaminy uchwalone na podstawie Statutu członek otrzymuje bezpłatnie,
    3.2. członkowie Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze lokatorskie prawa do lokali mieszkalnych oraz członkowie lub osoby niebędące członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych i o innym przeznaczeniu wnioskujący o przeniesienie prawa własności do lokalu, zgodnie z § 71 i § 72  Statutu Spółdzielni, zobowiązani są pokryć koszty prac przygotowawczych niezbędnych do przeniesienia prawa własności do lokali,
    3.3. użytkownicy lokali zajmujący dodatkowe pomieszczenia, nieprzypisane do lokali mieszkalnych wnoszą opłatę w wysokości wynikającej z podpisanej umowy o najem,

3.4. za wszelkie naprawy wewnątrz lokali, zaliczane do obowiązków użytkowników, a wykonane przez Spółdzielnię, użytkownicy lokali wnoszą dodatkową odpłatność (poza opłatami naliczanymi za użytkowanie lokali),
3.5. w uzasadnionych przypadkach, gdy sposób używania lokalu lub pomieszczeń do niego przynależnych powoduje wzrost kosztów eksploatacji i utrzymania nieruchomości wspólnej, w oparciu o kalkulację kosztów użytkownik lokalu wnosi dodatkową opłatę,

3.6. w przypadku wezwania do zapłaty zaległych należności, dłużnik może zostać obciążony kosztami upomnienia. Wysokość opłaty i zasadę jej naliczania określa w uchwale Rada Nadzorcza,

3.7 w przypadku zalegania z należnościami Zarząd ma prawo podjąć decyzję o zaprzestaniu dostawy ciepłej wody i demontażu licznika. Dodatkowymi kosztami związanymi z tymi pracami obciążony zostaje wierzyciel. Ich wysokość określa w uchwale Rada Nadzorcza.

 

Rozdział V. Rozliczanie kosztów i opłat wnoszonych na pokrycie tych kosztów
1. Różnica między kosztami eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości, a przychodami z opłat, zwiększa odpowiednio przychody lub koszty eksploatacji i utrzymania danej nieruchomości w roku następnym. Zasada ta nie dotyczy różnicy między kosztami a przychodami z opłat za centralne ogrzewanie, podgrzanie wody oraz zimną wodę, odprowadzenie ścieków oraz zaliczkami na poczet wymiany urządzeń, które podlegają rozliczeniu indywidualnemu z użytkownikami lokali w odpowiednich okresach rozliczeniowych, zgodnie z odrębnymi regulacjami dotyczącymi rozliczania tych kosztów.

  1. Rozliczanie różnicy między kosztami aprzychodami z opłatprzez właścicieli lokali podlega tym samym zasadom, jak w Rozdziale V ust. 1. niniejszego regulaminu dopóki nie wystąpią sytuacje określone art. 241 i art. 26 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
  2. Różnica między kosztami a przychodami z najmu mienia stanowiącego własność Spółdzielni, określonego jako własna działalność gospodarcza podlega po potrąceniu podatku dochodowego od osób prawnych podziałowi zgodnie z uchwałą Walnego Zgromadzenia o zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
  3. Różnica między kosztami a przychodami z pozostałej działalności operacyjnej, finansowej, stratami a zyskami nadzwyczajnymi w części obciążającej gospodarkę zasobami mieszkaniowymi na koniec roku obrotowego zwiększa koszty lub przychody tej gospodarki w roku następnym.
  4. W przypadku zbycia lokalu, następca prawny przejmuje prawo do wniesionych zaliczek na poczet wymiany urządzeń pomiarowych i na niego przechodzą wszelkie zobowiązania związane z kosztami ich wymiany po zakończeniu okresu ważności cech legalizacji.

Rozdział VI. Zasady rozliczania pożytków i innych przychodów Spółdzielni
1. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej przypadają właścicielom lokali, członkom Spółdzielni posiadającym spółdzielcze prawa do lokali, oraz osobom posiadającym spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu niebędącym członkami Spółdzielni na pokrycie kosztów utrzymania i eksploatacji danej nieruchomości.

  1. Pożytki i inne przychody z własnej działalności gospodarczej Spółdzielni stanowią nadwyżkę bilansową, której podziału dokonuje Walne Zgromadzenie po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.
  2. Pożytki i inne przychody z nieruchomości wspólnej oraz własnej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Rozdział VII. Terminy wnoszenia opłat za używanie lokali
1. Opłaty za używanie lokali o których mowa w § 85 pkt 8 Statutu Spółdzielni powinny być uiszczane co miesiąc z góry do 15-tego każdego miesiąca.
Najemcy lokali regulują opłaty w terminie określonym w umowach najmu.

  1. Za termin wpłaty uważa się termin wpływu środków na rachunek bankowy Spółdzielni.
  2. Za opłaty, o których mowa w§ 85 Statutu Spółdzielniodpowiadają solidarnie z członkami Spółdzielni, właścicielami lokali niebędącymi członkami Spółdzielni lub osobami niebędącymi członkami Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, osoby pełnoletnie stale z nimi zamieszkujące w lokalu, z wyjątkiem pełnoletnich zstępnych pozostających na ich utrzymaniu, a także osoby faktycznie korzystające z lokalu. Odpowiedzialność wyżej wymienionych osób ogranicza się do wysokości opłat należnych za okres ich stałego zamieszkiwania lub faktycznego korzystania z lokalu.
  3. Wobec użytkowników lokali zalegających z opłatami w stosunku do terminu określonego w Rozdziale VII ust. 1 niniejszego regulaminu prowadzone są działania windykacyjne zgodnie z odrębnymi uregulowaniami.

 

Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej SM „Zakoniczyn”  nr 15/2017 z dnia 29.06.2017r. i obowiązuje od dnia 01.07.2017r.

Przewodnicząca Rady Nadzorczej                           Sekretarz Rady Nadzorczej

2020-03-17T14:27:33+01:00 18 maja, 2016|Regulaminy|0 Komentarzy