Regulamin rozliczania wody

R E G U L A M I N
rozliczania kosztów zużycia wody i odprowadzania ścieków

w Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn” w Gdańsku

Rozdział l podstawa prawna
1. Ustawa z dnia 11.05.2001 r. Prawo o miarach (tekst jednolity Dz. U. z 2013r., poz. 1069 z późn. zm.),
2. Ustawa z dnia 07.06.2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (tekst jednolity Dz. U. z 2015r., poz. 139 z późn. zm.),
3. Statut Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn”,

  1. Regulamin zasad rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz zasad ustalania wysokości opłat za użytkowanie lokali w Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn”.

 

Rozdział II zasady ogólne
1. Regulamin określa zasady rozliczenia kosztów wody dla nieruchomości wyposażonych w instalację wodno – kanalizacyjną.

  1. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
    a) użytkowniku – rozumie się przez to osobę posiadającą tytuł prawny do danego lokalu lub osobę faktycznie korzystającą z lokalu,
    b) odczycie wskazań wodomierzy – rozumie się przez to sumę odczytów wskazań wodomierzy wody zimnej oraz wodomierzy wody ciepłej, z wyłączeniem wskazań wodomierza głównego,
    c) koszcie uzupełniającym – rozumie się przez to koszt podlegający rozliczeniu na użytkowników poszczególnych lokali w budynku zgodnie z art. 26 ust. 3 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków a wynikający z różnicy wskazań wodomierzy indywidualnych a wskazaniem wodomierza głównego, z którego Spółdzielnia rozlicza się za pobór wody z dostawcą.
  2. Za lokal wyposażony w wodomierze uznaje się lokal, w którym zamontowane są przyrządy pomiarowe w rozumieniu Ustawy z dnia 11.05.2001 r. Prawo o miarach, posiadające:
    a) ważną legalizację Głównego Urzędu Miar – okres ważności wynosi zarówno dla wodomierzy wody zimnej jak i ciepłej 5 lat,
    b) nienaruszoną plombę na połączeniu śrubunkowym wodomierza z przyłączem wodnym, zabezpieczającą przed nieuprawnionym zdjęciem przyrządu lub nielegalnym rozszczelnieniem połączenia.
  3. Użytkownik lokalu jest obowiązany udostępnić lokal w celu zainstalowania wodomierzy oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji i wymiany.
  4. Rozliczenie za zużytą w poszczególnych nieruchomościach wodę między dostawcą a Spółdzielnią jako odbiorcą dokonuje się według wskazań wodomierzy głównych zamontowanych na przyłączach wody do budynków.
  5. Przez cenę wody rozumie się koszt dostawy 1 m3wody i odprowadzenia ścieków ustalony na podstawie faktur zakupu.
  6. Rozliczenie dokonywane jest w okresach rozliczeniowych, co pół roku na koniec czerwca i grudnia.

    Rozdział III zasady odczytów wskazań wodomierzy w lokalach

  7. W lokalach, których urządzenia pomiarowe znajdują się w szachtach na klatkach schodowych, upoważnione przez Spółdzielnię osoby dokonują odczytu bez udziału użytkowników.
  8. W lokalach, w których urządzenia pomiarowe znajdują się wewnątrz, odczyty dokonywane są w terminie, o którym użytkownicy zawiadamiani są ogłoszeniami na klatce schodowej na co najmniej 7 dni przed odczytem. W przypadku nieobecności w trakcie odczytu wyznacza się dodatkowy termin, o którym zawiadomienie zostaje dostarczone do euro skrzynek lub na wskazany adres do korespondencji. Brak możliwości dokonania odczytu po raz drugi powoduje, że do rozliczenia za ostatni okres zostaje przyjęte ryczałt. W przypadku braku możliwości dokonania odczytu w kolejnym okresie rozliczeniowym, Spółdzielnia może naliczyć podwójny ryczałt.
  9. Podstawą przyjęcia do rozliczenia wskazań urządzeń pomiarowych, mogą być aktualne stany wodomierzy przekazane pisemnie przez użytkowników, do Spółdzielni, do ostatniego dnia okresu rozliczeniowego.
  10. Odczyty stanowiące podstawę rozliczenie dokonywane są w okresach półrocznych, na koniec czerwca i grudnia. W razie potrzeby mogą być dokonywane dodatkowe odczyty kontrolne w trakcie trwania okresu rozliczeniowego.
  11. Rozliczenie zużycia wody dla każdego budynku musi być dokonane w ciągu dwóch miesięcy od dnia odczytu.
  12. Występujące korekty dokonanego rozliczenia  uwzględnione zostaną w następnym okresie rozliczeniowym.

Rozdział IV Zasady rozliczania kosztów dostawy wody

  1. Ryczałt określa się jako średnie zużycie wody zimnej i wody ciepłej dla danego lokalu z czterech ostatnich okresów rozliczeniowych. Ryczałt naliczany jest odrębnie dla każdego z wodomierzy.
  2. Rozliczenie kosztów dla lokali opomiarowanych ustala się na podstawie odczytów wskazań wodomierzy indywidualnych plus koszt uzupełniający.
  3. Koszt uzupełniający rozliczany jest proporcjonalnie do kosztu podstawowego ustalonego na podstawie zużycia wody zarejestrowanego przez wodomierze indywidualne lub naliczonego  ryczałtu.
  4. Na poczet kosztów dostawy wody użytkownicy lokali wnoszą opłaty w formie zaliczek miesięcznych podlegających  rozliczeniu w okresie rozliczeniowym.
  5. Wysokość zaliczki miesięcznej ustala się indywidualnie dla każdego lokalu zgodnie z deklaracja użytkownika lub na podstawie rzeczywistego zużycia w poprzednich okresach rozliczeniowych.
  6. Zasady ustalania wielkości zużycia wody stanowiącego podstawę rozliczenia w szczególnych przypadkach:
    6.1. W przypadku niezawinionego przez użytkownika uszkodzenia wodomierza (np. wstrzymania rejestracji zużycia) naliczony zostaje ryczałt..
    6.2. W przypadku:
    a) braku wodomierzy w lokalu,
    b) stwierdzenia zamierzonego działania użytkownika w celu zafałszowania wskazań wodomierza,
    c) uszkodzenia plomby montażowej założonej przez Spółdzielnię na połączeniu wodomierza z pozostałą częścią instalacji,
    -normę zużycia wody stanowi dwukrotność ryczałtu.
  7. W uzasadnionych przypadkach Zarząd Spółdzielni może podjąć decyzję o przyjęciu innej zasady rozliczenia. Wymaga to pisemnego uzasadnienia dostarczonego łącznie z rozliczeniem

Rozdział V. Zasady rozliczania różnicy powstałej między rzeczywistymi kosztami dostawy wody i odprowadzenia ścieków a wpłaconymi zaliczkami 
1. Różnica powstała między faktycznie poniesionymi kosztami przypadającymi na lokal a opłatami wniesionymi przez użytkownika lokalu w formie miesięcznych zaliczek regulowana jest w sposób następujący:
a) niedopłatę użytkownik lokalu wnosi przy uiszczaniu opłaty miesięcznej za używanie lokalu, w miesiącu następnym po otrzymaniu rozliczenia. W uzasadnionych przypadkach na pisemny wniosek użytkownika lokalu, Zarząd Spółdzielni może wyrazić zgodę na wniesienie niedopłaty za wodę w ratach,
b) nadpłatę zalicza się na poczet najbliższych wymaganych opłat miesięcznych za używanie lokalu lub na pisemny wniosek użytkownika lokalu może być dokonany jej zwrot z zastrzeżeniem pkt. c),
c) w przypadku użytkowników lokali zadłużonych wobec Spółdzielni, nadpłatę zalicza się w pierwszej kolejności na zmniejszenie zadłużenia z tytułu opłat za używanie lokalu.
2. Na pisemny wniosek użytkownika lokalu Zarząd Spółdzielni może zmniejszyć lub zwiększyć wysokość zaliczki.

Rozdział VI. Zasady postępowania w przypadku nieprzestrzegania regulaminu 
1. Opłaty na pokrycie kosztów wody nie obejmują kosztów jej podgrzania. Koszt ten jest określany i rozliczany na podstawie regulaminu rozliczania energii cieplnej.

  1. Zaległości w opłatach eksploatacyjnych (po wcześniejszym wezwaniu o zapłatę) mogą spowodować odcięcie dopływu ciepłej wody, a osoby korzystające z lokalu zobowiązane są udostępnić lokal, aby umożliwić wykonanie decyzji Zarządu w tym zakresie. Wszystkie koszty z tym związane pokrywa dłużnik zgodnie z treścią uchwały Rady Nadzorczej.
  2. Nieudostępnienie lokalu, o którym mowa w ust.2 spowoduje wystąpienie na drogę postępowania sądowego.
  3. 4.Fakt stwierdzenia nielegalnego poboru wody  traktowany jest jak kradzież wody przez użytkownika lokalu i może spowodować zgłoszenie tego faktu organom ścigania.

    Rozdział VII. Reklamacja wskazań wodomierza
     Zgłoszona przez użytkownika lokalu reklamacja wskazań wodomierza, który nie posiada zewnętrznych oznak uszkodzenia ani nie uległ zablokowaniu, podlega wstępnej weryfikacji przez służby techniczne Spółdzielni.

  4. Użytkownik ma prawo zwrócić się do Spółdzielni z pisemnym wnioskiem o dokonanie ekspertyzy wodomierza.
  5. Na okres sprawdzania wodomierza montowany jest nowy wodomierz.
    Zdemontowany wodomierz poddany zostanie ekspertyzie przez wyspecjalizowaną firmę posiadającą upoważnienie Prezesa Głównego Urzędu Miar.
  6. Uznanie reklamacji za uzasadnioną zwalnia użytkownika z opłaty za usługę sprawdzania wodomierza.
  7. W przypadku, gdy zarzuty nie zostaną potwierdzone i wodomierz zostanie uznany za prawidłowo działający, Spółdzielnia obciąży użytkownika kosztami poniesionymi w związku z badaniem urządzenia, a w szczególności wymianą wodomierza, kosztami ekspertyzy i ponownym montażem wodomierza.

    Rozdział VIII. Obowiązki Spółdzielni
    1. Do obowiązków Spółdzielni należy przeprowadzenie legalizacji wodomierzy, o której mowa w Rozdz. II ust. 3, jak również:
    a) obsługa zainstalowanych dla lokali wodomierzy w okresie między montażem a wymianą przeprowadzoną na podstawie zgłoszenia awarii, reklamacji użytkownika, zgłoszenia osoby dokonującej odczytu wskazań itp.,
    b) prowadzenie centralnej ewidencji wodomierzy oraz terminów ich legalizacji,
    c) obsługa reklamacyjna wodomierzy w zakresie wstępnej weryfikacji wskazań oraz doprowadzenie do badania przez upoważnioną instytucję zewnętrzną,
    d) obsługa legalizacyjna począwszy od powiadomienia użytkownika o terminie i kosztach wymiany wodomierza, aż do wykonania usługi,
    e) sporządzenie protokołu montażowego w 2 egzemplarzach w przypadku każdej wymiany wodomierza w lokalu, przy czym kopię protokołu dostarcza się  użytkownikowi do euro skrzynek lub na adres wskazany do korespondencji,
    f) każdorazowe oplombowanie wodomierzy w przypadku wykonania przez Spółdzielnię robót, które wymagały zerwania plomb,
    g) każdorazowe powiadomienie o zmianie cen wody i odprowadzenia ścieków,
    h) zorganizowanie odczytów, o których mowa w Rozdz. III. oraz okresowego rozliczenia zużycia wody.

    Rozdział IX. Obowiązki użytkownika lokalu 
    1. Użytkownik lokalu nie może dokonywać:
    a) montażu ani wymiany wodomierza we własnym zakresie bez względu na okoliczności,
    b) zmiany usytuowania wodomierza bez wiedzy Spółdzielni, nawet jeżeli nie prowadzi to do uszkodzenia plomb montażowych.

  8. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do:
    a) zachowania oplombowania wodomierza w stanie nienaruszonym przez cały okres jego eksploatacji – za zerwanie plomby z przyczyn niezależnych od Spółdzielni odpowiada użytkownik lokalu,
    b) umożliwienia swobodnego dostępu do miejsca wbudowania wodomierza,
    c) niezwłocznego zgłoszenia, pisemnie lub osobiście zauważonych przypadków uszkodzenia wodomierza,
    d) umożliwienia na żądanie Spółdzielni dokonania odczytów kontrolnych, legalizacji wodomierzy, konserwacji i ich wymiany,
    e) udostępnienia lokalu na żądanie Spółdzielni celem wykonania odcięcia dopływu ciepłej wody,
    f) sfinansowanie kosztów wymiany lub legalizacji wodomierzy,
  9. g) wnoszenia zaliczek na pokrycie kosztów określonych w pkt. f) zgodnie z zasadami określonymi w uchwale Rady Nadzorczej.

Rozdział X. Postanowienia końcowe 
1. W przypadku zbycia lokalu w ciągu okresu rozliczeniowego następca prawny przejmuje prawo do wniesionych zaliczek na poczet pokrycia kosztów dostawy wody i odprowadzenia ścieków oraz przechodzą na niego zobowiązania lub należności z tytułu rozliczenia całego okresu rozliczeniowego.

  1. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą indywidualnie rozpatrywane przez Zarząd Spółdzielni.

    Regulamin niniejszy został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej Spółdzielni Mieszkaniowej  „Zakoniczyn”

Nr 28/2015 z dnia 25.06.2015r. i obowiązuje od dnia 01.07.2015 roku

Przewodnicząca Rady Nadzorczej                        Sekretarz Rady Nadzorczej

2020-03-17T14:25:10+01:00 18 maja, 2016|Regulaminy|0 Komentarzy