Regulamin napraw wewnątrz lokali

REGULAMIN

w sprawie określenia obowiązków Spółdzielni i właścicieli lokali

w zakresie prowadzenia prac naprawczych wewnątrz lokali oraz zasad ich rozliczeń

w Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn” w Gdańsku.

 

Rozdział I podstawy prawne

  1. Ustawy z dnia 16 września 1982r. Prawo Spółdzielcze (tekst jednolity Dz. U. z 2018r.,  poz. 1285)
  2. Ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jednolity Dz. U. z 2018r. poz. 845 z późniejszymi zmianami)
  3. Ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2018r. Nr 80 poz. 176 z późniejszymi zmianami)
  4. Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16.08.1999 roku w sprawie warunków

technicznych użytkownika budynków mieszkalnych ( Dz. U. Nr 74, poz. 836)

  1. Statutu Spółdzielni Mieszkaniowej „Zakoniczyn”

Rozdział II zasady ogólne

  1. Regulamin określa wzajemne obowiązki Spółdzielni i użytkowników lokali w zakresie dokonywania napraw i

              konserwacji wewnątrz lokali mieszkalnych oraz lokali o innym przeznaczeniu wraz z pomieszczeniami do

            nich  przynależnymi

  1. Postanowienia niniejszego regulaminu stosuje się do:

– członków Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze (lokatorskie lub własnościowe) prawa do lokali,

– członków, którym przysługuje odrębna własność lokali,

– osób niebędących członkami Spółdzielni, które posiadają spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub

 prawo odrębnej własności lokalu,

– najemców lokali,

– osób zajmujących lokal bez tytułu prawnego.

  1. Naprawami w rozumieniu niniejszego regulaminu są roboty konserwacyjne, remontowe oraz wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów wykończenia i wyposażenia wewnątrz lokali.
  2. Naprawy należące do obowiązków Spółdzielni wykonywane są zgodnie z zatwierdzonym przez Radę Nadzorczą, rocznym planem rzeczowo-finansowym i finansowane, środkami przeznaczonymi w tym planie na remonty.

 

Rozdział III obowiązki Spółdzielni

Podstawowy zakres obowiązków Spółdzielni w zakresie napraw i konserwacji wewnątrz lokali obejmuje w szczególności:

  1. naprawę i wymianę instalacji centralnego ogrzewania (bez grzejników i głowicy)  z wyłączeniem uszkodzeń powstałych z winy użytkownika lokalu użytkownika lokalu,
  2. remont lub wymianę instalacji kanalizacji sanitarnej do trójnika w pionie instalacyjnym łącznie z tym trójnikiem,
  3. remont lub wymianę instalacji wodociągowej, łącznie z wodomierzem i zaworem od strony zasilania, a w przypadku braku wodomierza, remont lub wymianę instalacji wodociągowej do pierwszego zaworu od strony zasilania, łącznie z tym zaworem,
  4. remont lub wymianę instalacji cyrkulacji ciepłej wody,
  5. montaż oraz wymianę wodomierzy i ciepłomierzy, których koszt pokrywany jest z zaliczek wnoszonych na ten cel,
  6. konserwację, remont lub wymianę instalacji gazowej bez urządzeń odbiorczych,
  7. remont lub wymianę instalacji i urządzeń elektrycznych do pierwszego zabezpieczenia przedlicznikowego bez tablicy licznikowej i licznika, który należy do Energa – Operator,
  8. udrażnianie oraz uszczelnianie przewodów wentylacyjnych,
  9. naprawę instalacji domofonowej przejętej przez Spółdzielnię w konserwację z wyjątkiem osprzętu w mieszkaniach,
  10. likwidacja przyczyn i skutków awarii powstały z powodu:

– nieszczelności dachu i pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku i  elewacji,

             -nieszczelności instalacji wewnętrznych, udokumentowanych protokółem z oględzin.

Rozdział IV obowiązki użytkownika lokalu

Naprawy wewnątrz lokali nie należące do obowiązków Spółdzielni, obciążają użytkowników lokali.

1 Do obowiązków użytkowników lokali należy w szczególności;

  1. malowanie sufitów i ścian z ewentualnymi naprawami tynkarskimi lub tapetowanie ścian z częstotliwością gwarantującą zachowanie walorów techniczno-estetycznych,
  2. naprawa i konserwacja podłóg a w razie potrzeby ich wymiana,
  3. malowanie obustronne stolarki drewnianej,
  4. konserwacja, naprawa i wymiana parapetów wewnętrznych,
  5. zewnętrzne malowanie drzwi wejściowych do lokalu wymienionych wcześniej we własnym zakresie przez użytkownika lokalu,
  6. naprawa i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej ( według warunków technicznych Spółdzielni),
  7. naprawa i wymiana uszkodzonych zamków, zamknięć, okuć itp. w drzwiach wewnętrznych i wejściowych, oknach oraz wbudowanych meblach, wymiana uszczelek okiennych i drzwiowych oraz naprawa i regulacja stolarki okiennej oraz rolet zewnętrznych,
  8. naprawa i wymiana instalacji wodnej oraz urządzeń techniczno-sanitarnych do wodomierza,
  9. naprawa i wymiana grzejników centralnego ogrzewania oraz wymiana głowic termostatycznych,
  10. naprawa i wymiana instalacji elektrycznej, osprzętu wraz z tablicą bezpiecznikową (mieszkaniową) oraz przewodem zasilającym od licznika do zabezpieczeń zalicznikowych,
  11. naprawa przewodów odpływowych urządzeń sanitarnych aż do pionów zbiorczych, w tym niezwłoczne usuwanie ich niedrożności
  12. Naprawy wszelkich uszkodzeń wewnątrz lokalu powstałych z winy użytkownika lub osób z nim zamieszkałych, obciążają użytkownika zajmującego ten lokal. Naprawy wymagające odpowiednich uprawnień i kwalifikacji powinny być wykonane przez osoby uprawnionei zgłoszone do Spółdzielni celem dokonania odbioru.
  13. Naprawy polegające na usunięciu zniszczeń powstałych w lokalu własnym i sąsiednich na skutek niewykonania lub nienależytego wykonania napraw wewnątrz lokalu należących do obowiązków użytkownika, jak również powstałych na skutek używania lokalu, urządzeń lub innych obiektów niezgodnie z ich przeznaczeniem i obowiązującymi normami, obciążają tego użytkownika.
  14. Wszelkie zmiany budowlane oraz przeróbki instalacji elektrycznych, centralnego ogrzewania, zimnej i ciepłej wody oraz kanalizacji w obrębie mieszkania, wymagają uprzedniej pisemnej zgody Spółdzielni. W przypadku, stwierdzenia dokonania zmian bez zgody Spółdzielni, przywrócenie do stanu pierwotnego, obciąża użytkownika zajmującego lokal mieszkalny.
  15. Użytkownik mieszkania, niezależnie od prawa do zajmowanego lokalu, zobowiązany jest w razie awarii wywołującej szkodę lub grożącej bezpośrednio powstaniem szkody udostępnić lokal w celu jej usunięcia. Jeżeli użytkownik jest nieobecny lub odmawia udostępnienia lokalu, przedstawiciel Spółdzielni ma prawo wejść do lokalu w obecności funkcjonariusza Policji, a gdy wymaga to pomocy straży pożarnej – także przy jej udziale. Z czynności tych sporządza się protokół, w którym między innymi określa się sposób usunięcia i sfinansowania powstałych szkód.
  16. Użytkownik lokalu zobowiązany jest, po wcześniejszym ustaleniu terminu, udostępnić Spółdzielni lokal w celu:

– dokonania okresowego, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach również doraźnego przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia zakresu niezbędnych prac i ich wykonania,

– naprawienia szkód powstałych z jego winy oraz w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem ciążących na nim obowiązków,

– przeprowadzenia remontu, przebudowy lub modernizacji budynku, jego części lub poszczególnych lokali albo wyposażenia w dodatkowe lub nowe urządzenia i instalacje,

– zainstalowania urządzeń pomiarowych oraz dokonywania ich odczytów, legalizacji, konserwacji, wymiany oraz okresowych kontroli.

  1. Użytkownik lokalu zobowiązany jest udostępnić Spółdzielni lokal w celu zastępczego wykonania przez Spółdzielnię prac obciążających użytkownika lokalu, w przypadku nie wykonania prac wynikających z obowiązków leżących po stronie użytkownika lokalu.
  2. Użytkownik lokalu obowiązany jest ponadto do zgłaszania wszelkich zauważonych usterek w mieszkaniu, budynku i innych obiektach Spółdzielni.

Rozdziała V  postanowienia końcowe

1.Użytkownik lokalu nie ma prawa do:

– demontażu i zamiany grzejników centralnego ogrzewania bez zgody Spółdzielni,

– trwałej i niedemontowalnej zabudowy szachtów,

– przeróbek instalacji elektrycznej, bez zgody Spółdzielni,

– montażu urządzeń nadawczo-odbiorczych wraz z systemem antenowym, mogącym spowodować zakłócenia w odbiorze programów radiowo-telewizyjnych i łączności telekomunikacyjnej oraz montażu, bez zgody Spółdzielni, dodatkowych urządzeń i elementów na elewacjach budynków, loggiach i balkonach, takich jak: kraty, żaluzje lub rolety zewnętrzne, klimatyzatory, reklamy itp.,

– dokonywania przeróbek na elementach konstrukcyjnych budynku,

– malowania stolarki okiennej zewnętrznej, loggii i balkonów w kolorze innym niż przyjęta kolorystyka w projekcie budowlanym,

– zabudowy,  loggii i balkonów,

– stosowania automatu ciśnieniowego przy misce ustępowej,

montażu okien, nie spełniających warunków technicznymi wydanych przez Spółdzielnię,

– zasłaniania kratek wyciągowych wentylacji grawitacyjnej oraz urządzeń nawiewnych – nawietrzników,

– montażu kratek wentylacyjnych z żaluzjami.

– nadmiernego doszczelniania okien utrudniających pracę wentylacji grawitacyjnej,

W przypadku nieprzestrzegania zasad właściwego wentylowania mieszkania, Spółdzielnia nie ponosi kosztów odgrzybiania i odmalowywania mieszkania.

W przypadku naruszenia powyższych zakazów użytkownik obciążony zostanie kosztami przywrócenia lokalu (budynku) do stanu pierwotnego w zakresie, w jakim nastąpiło naruszenie.

  1. W przypadkach nie objętych niniejszym Regulaminem, Zarząd może podjąć uchwałę dotyczącą indywidualnego tryby przeprowadzenia remontu wewnątrz lokalu.

 

Niniejszy Regulamin został uchwalony przez Radę Nadzorczą w dniu 25.03.2019 r. Uchwalą Nr 6/2019 i wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

      PRZEWODNICZĄCY                                                                                                         SEKRETARZ              

      RADY NADZORCZEJ                                                                                                   RADY NADZORCZEJ

       Bartłomiej Górski                                                                                                             Zofia Flis

2020-03-17T14:17:00+01:00 10 maja, 2019|Regulaminy|0 Komentarzy